Youtubers, ungdomskultur och språk

Jag har tidigare berättat om att vi lärare på skolan fortbildar oss inom Skolverkets ”Läslyft” och de senaste två veckorna har vi haft fokus på hur vi använder språket på olika sätt beroende på situation.
Eftersom de allra flesta elever har kommit i kontakt med ”youtubers” på något sätt så kändes det som ett elevnära område för att granska språkbruk.
Barnen fick i uppdrag att göra reklam för en egen Youtubekanal (bara på låtsas alltså).
De skulle presentera sig själv på ett sätt som de trodde kunde dra till sig tittare och få många ”likes” men också på ett sätt som de kunde stå för. Vi vuxna lade oss inte i speciellt mycket när de förberedde sig och filmade 1-2 minuter per barn.
När allt var klart tittade vi tillsammans på klippen och därefter fick de diskutera i grupp om vad de trodde att ni föräldrar eller någon äldre släkting skulle säga om deras inspelning.
Efterföljande storgruppsdiskussion genererade många kloka reflektioner kring att ”youtubare” använder ord, uttryck och en jargong som inte alltid är positiv och det är lätt att tro att man behöver vara så för att få många tittare.
Vi kunde också konstatera och det finns många roliga och informativa youtubeinslag men att det inte är så lätt att sålla i vad som är bra och dåligt att titta på.
Efter lunchen fortsatte uppgiften med att vi pratade om hur man skulle presentera sig själv om man skulle behöva skriva en ansökan till något man önskar börja på (t.ex en skola eller jobb). Det blev ganska uppenbart att man då inte använder ett ”yolo”språk, svär eller har en tuff attityd samtidigt som man även vid denna presentation försöker skapa att intresse för ens person.
Era barn kan mycket om youtubers och jag tror det är viktigt att hänga med dem på nätet. Delvis för att försöka förstå vad det är som drar dem dit, men också för att hjälpa dem att sålla och begränsa. Prata med dem om språkbruket, inte bara med ”pekpinne” utan be dem berätta vad de hör och varför de tror att språket används som det gör.

En reaktion på ”Youtubers, ungdomskultur och språk

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *