Läxor

Det här med läxors vara eller icke vara är en fråga man verkligen kan vrida och vända på. I skolverkets skrift ”Läxor i praktiken” diskuteras olika sätt att hantera hemläxor, vilka läxor som har effekt på ökad kunskapsinhämtning och om läxor verkligen passar i en ”skola för alla”.
Vi har inte haft så mycket läxor hittills. Läsläxan är väl motiverad till att man faktiskt behöver ha mer lästid än vad som kan erbjudas i skolan för att bli en god läsare. Matteläxorna har i princip varit på frivillig basis men en sak som är säker – det man tränar på blir man bättre på.
Under hösten tänker jag att vi lägger till en skrivläxa med motiveringen att barnen behöver mer skrivtid, att ni som föräldrar får en inblick i hur era barn tar sig an en skrivuppgift och inte minst, det man tränar på blir man bättre på.
Skrivläxan kallas ”Tankeboken” och grundar sig i barnens egna tankar och funderingar som de får i uppgift att formulera.
Det är inte meningen att ni skall sitta och rätta stavfel i texterna men om barnen frågar efter stavning eller om de stavar fel på vanligt förekommande ord (t.ex och, gick, som…etc..) får ni såklart hjälpa till om ni vill.  När barnet har skrivit klart sin text skall de alltid läsa igenom och rätta/förändra den själv utifrån det som upptäcks.
Tankeboken kommer med hem på fredagar och skall lämnas in på torsdagar samtidigt som läsläxan skall in.
Om man får svårigheter att fixa läxorna hemma så kommer vi inom kort erbjuda läxläsning en gång per vecka. Återkommer kring det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *